۱. اکبری، احمد و همکاران (۱۳۹۱) «فلسفه برای کودکان» (p۴c). مضامین فلسفی در داستانهای متون کلاسیک ادب فارسی». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال سوم. شماره ۲: ۱-۱۷.
۲. امیدینیا، مریم، لیلا مکتبیفرد، و عصمت مؤمنی (۱۳۹۲) «بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در رمانهای برگزیده نوجوان فارسی دهه ۸۰ براساس فهرست پیتر فاسیونه». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال چهارم. شماره ۱: ۱-۲۶.
۳. ایروانی، شهین، و خدیجه مختاری (۱۳۹۰) «جایگاه مفاهیم فلسفی در ادبیات داستانی کودک ایران». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال دوم. شماره ۱: ۱-۳۱.
۴. پازوکی، فاطمه، و احمد حیدری (۱۳۹۰) «تبیین شاخصهای فلسفی گفتوگو در فلسفهورزی کودکان». تفکر و کودک. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. سال دوم. شماره ۲: ۳-۱۸.
۵. جمالزاده، محمدعلی (۱۳۷۱) خلقیات ما ایرانیان. آلمان: نوید.
۶. جوانبخت، مهرداد (۱۳۷۹) شرقی از چشم غربی؛ بررسی رفتار ایرانیان در آثار سفرنامهنویسان غربی. تهران: حیات نو.
۷. خسرونژاد، مرتضی (۱۳۸۶) «تأملی بر همنشینی ادبیات کودک و فلسفه در برنامه فلسفه برای کودکان». نوآوریهای آموزشی. سال ششم. شماره ۲۰: ۱۱۰-۱۲۴.
۸. خسرونژاد، مرتضی (۱۳۸۹) معصومیت و تجربه. درآمدی بر فلسفه ادبیات کودک. تهران: مرکز .
۹. خسرونژاد، مرتضی (۱۳۹۰) چگونه توانایی اندیشیدن فلسفی کودکان را پرورش دهیم. مشهد: بهنشر.
۱۰. رجبی، سوران (۱۳۹۱) «بررسی ارتباط علاقه به ادبیات کودکان و نوجوانان با رشد اجتماعی دانشآموزان». روانشناسی مدرسه. دوره اول. شماره ۳: ۲۷-۴۸.
۱۱. رشتچی، مژگان (۱۳۸۹) «ادبیات داستانی کودکان و نقش آن در رشد تفکر». تفکر و کودک. سال اول. شماره ۲: ۲۳-۳۷.
۱۲. سهرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (۱۳۹۲) «مقایسه افسانههای ایرانی، کتاب-های داستانی تصویری ایرانی و کتابهای داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفههای تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره ۱ (پیاپی ۷): ۱۱۲-۹۱.
۱۳. فیشر، رابرت (۱۳۸۵) آموزش تفکر به کودکان. ترجمه مسعود صفاییمقدم و افسانه نجاریان. اهواز: رسش.
۱۴. فیشر، رابرت (۱۳۸۸) آموزش و تفکر. ترجمه فروغ کیانزاده. اهواز: رسش .
۱۵. لیپمن، متیو (۱۳۸۹) لیزا کودکی در مدرسه. ترجمه حمیده بحرینی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
۱۶. لیپمن، متیو و همکاران (۱۹۸۰) فلسفه در کلاس درس. ترجمه عبدالمهدی معرفزاده، سیدمنصور مرعشی، و علی شریفی (در دست چاپ).
۱۷. متیوز، گرت. بی. (۱۳۸۷) «داستانهای تفننیـ فلسفی». ترجمه روحیه نظریپور. در: دیگرخوانیهای ناگزیر. بهکوشش مرتضی خسرونژاد. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان. ۳۲۰-۳۷۵.
۱۸. مکتبیفرد، لیلا (۱۳۸۹) بررسی تناسب محتوای داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی "ج" با مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی. رساله دکتری دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه شهیدچمران اهواز.
۱۹. مکتبیفرد، لیلا (۱۳۹۴) کودک داستان و تفکر انتقادی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
۲۰. ملکیان، مصطفی (۱۳۸۵) آسیبشناسی فرهنگ ایرانی. تهران: شرق.
۲۱. موسوی، مصطفی، و مونا سیفی (۱۳۹۲) «درک مطلب کودکان ۸-۱۲ سال از متون ادبی کهن». مجله ادب فارسی. دوره دوم. سال سوم. شماره ۲: ۱۳۳-۱۵۲.
۲۲. ناجی، سعید (۱۳۸۳) «گفتوگو با آن مارگارت شارپ». ترجمه مریم صدیقه میرزایی. کتاب ماه کودک و نوجوان. شماره ۸۹: ۱۲-۱۹.
۲۳. هرابی، راضیه، محبوبه البرزی، و فریبا خوشبخت (۱۳۹۲) «مقایسه افسانههای ایرانی، کتابهای داستانی تصویری ایرانی و کتابهای داستانی تصویری خارجی برمبنای مؤلفههای تفکر فلسفی». مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال چهارم. شماره ۱ (پیاپی ۷): ۹۱-۱۱۲.
24. Matthews, Gareth. B (2009) » Philosophical Adventures in the Lands of Oz and Ev«. Journal of Aesthetic Education. v43 n2 p37-50. On ERIC available. [
DOI:10.1353/jae.0.0042]
25. Nemorin, Selena (2008) the Poem as Beginning for a Community of Inquiry. A thesis submitted to the Faculty of Education in conformity with the requirements for the degree of Master of Arts Mount Saint Vincent University Halifax, Nova Scotia, Canada.
26. Pendlebury, Kathleen Sarah (2013) Cerebral Pleasures; Children's Literature and Philosophy. Submitted to the Dietrich School of Arts and Sciences Graduate School in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. University of Pittsburgh.
27. Wagner, Laura (2013) a quantitative content analysis of children's picturebooks. Department of Psychology, Ohio State University, Columbus, OH, USA. Front Psychol,4: 850. [
DOI:10.3389/fpsyg.2013.00850]
28. Walker, Caren. M and Alison Gopnik (2014) »Learning to Learn from Stories: Children's Developing Sensitivity to the Causal Structure of Fictional Worlds«. Child Development. P: 1-9 [
DOI:10.1111/cdev.12287]