Volume 7, Issue 18 (Accepted articles (In Press) 2015)                   2015, 7(18): 27-39 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

From the Safavi Ideological Zeal to the Religio-Political Pluralism of the Kings of India (Reflection on the State of Safavid Poetry). Journal title 2015; 7 (18) :27-39
URL: http://fis.khu.ac.ir/article-1-1832-en.html
Abstract:   (17842 Views)

Founded on Shii beliefs, Safavid dynasty adopted an ideological policy for its survival. It went so far as to develop directives and a set of principles for poets and composing poetry. For instance, poets were expected to write odes about the position of His Majesty the King, the true follower of the Imams, and the Imams, peace be upon them. By doing this, they received rewards from the court. With the increasing popularity of jurists, needless to say, the poets’ career dwindled. Indeed poetry’s audiences were not but ordinary people. Nonetheless, poets who had considered the Safavid court as a place to honor poets and a reliable institution for publishing their poems for a long time, left the Safavid court at this time. Instead, they took shelter in the great Mongol Timurid’s court in India, where literature, poetry, and poets were well-liked and gifts were bestowed on the poets. Therefore, the Iranian poets decided to immigrate to India for their art to be glorified and to gain the freedom and the initiative to expand the scope of their subjects, thoughts and poetic images and to increase the repertory of Persian words, expressions and images. This article aims to discuss briefly this matter.  

Full-Text [PDF 4896 kb]   (3417 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: General

References
1. آقاجری، هاشم (1380) کنش دین و دولت در ایران عصرصفوی. تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
2. براون، ادوارد (1364) تاریخ ادبی ایران. ترجمه رشید یاسمی. جلد چهارم. چاپ دوم. تهران: بنیاد کتاب.
3. ترکمان، اسکندربیگ (1364) عالم آرای عباسی. جلد اول. تهران: طلوع و سیروس.
4. رادفر، ابوالقاسم (1387) «بررسی جنبه‌های نفوذ واژگان فارسی در زبان‌های شبه‌قاره هند و پاکستان». فصلنامه ادبیات تطبیقی. مجله دانشگاه آزاد واحد جیرفت. سال دوم. شماره 7: 35-52.
5. زرین‌کوب، عبدالحسین (1383) از چیزهای دیگر. تهران: سخن.
6. زرین‌کوب، عبدالحسین (1384) سیری در شعر فارسی. تهران: سخن.
7. زرین‌کوب، عبدالحسین (1373) نقد ادبی. تهران: امیرکبیر.
8. سرخوش، محمد افضل (1389) تذکره کلمه‌الشعرا. تصحیح علیرضا قزوه، تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
9. سلیمی، مینو (1372) روابط فرهنگی ایران و هند. تهران: وزارت امور خارجه،‌
10. شمیسا، سیروس (1383) نقد ادبی. تهران: فردوس.
11. شیری، قهرمان (1388) «سبک هندی و مقاومت منفی». فصلنامه زبان و ادب پارسی. دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه علاّمه طباطبایی. شماره 41: 66-82.
12. شیری، قهرمان (1389) «سبک هندی و پیچیدگی‌های آن». پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی. سال چهل‌وششم. دوره جدید. شماره 1(پیاپی5): 31-48.
13. شهابی، علی‌اکبر (1316) تأثیر روابط ادبی ایران و هند در ادبیات دوره صفویه. تهران: مرکز.
14. صفا، ذبیح‌الـله (1366) تاریخ ادبیات ایران. تهران: فردوس.
15. فاروق فلاح، غلام (1374) موج اجتماعی سبک هندی. مشهد: ترانه.
16. فتوحی، محمود (1385) نقد ادبی در سبک هندی. تهران: سخن.
17. فتوحی، محمود (1390) سبک‌شناسی: نظریه‌ها، رویکردها و روش‌ها. تهران: سخن.
18. فرکلاف، نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
19. کوشا، کفایت (1383) «مهاجرت هنرمندان ایرانی به هند». آینه میراث. دوره جدید. شماره 26: 32-57.
20. گلچین معانی، احمد (1369) کاروان هند. دو جلد. تهران: آستان قدس رضوی.
21. مسکوب، شاهرخ (1387) هویت ایرانی و زبان فارسی. تهران: فرزان روز.
22. مصطفوی، رضا (1382) یادگار هندوستان. تهران: الهدی.
23. موریسن، جورج و همکاران (1380) تاریخ ادبیات ایران. تهران: گستره.
24. نصرآبادی، محمدطاهر (1361) تذکره نصرآبادی. تصحیح وحید دستگردی. تهران: کتابفروشی فروغی.
25. نوایی، عبدالحسین (1364) ایران و جهان. تهران: هما.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Fiction and Interdisciplinary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb