Volume 5, Issue 14 (spring & summer- 2010)                   2010, 5(14): 71-93 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbanpour Arani H. Mimicry from Literary Criticism's Perspective. Journal title 2010; 5 (14) :71-93
URL: http://fis.khu.ac.ir/article-1-826-en.html
Kashan University , ghorbanpoorarani@yahoo.com
Abstract:   (17244 Views)
Among the important issues in literary criticism are the determination of limits of imitation and the expression of their difference with adoption. This paper aims to determine the limits of imitation, to specify related factors and consequences, less noticed in Persian literature, and to recognize creative arts from non-creatives ones. Therefore, in this paper, an introduction about imitation in ancient Greek criticism and its equivalent meanings in Islamic translation including mimic and representation is offered. Then a survey of the relationship between imitation and originality is presented and its limits in modern criticism and formalist criticism is discussed, more over two parts are devoted to the relationship between imitation and imagery and the mutual relationship between imitation and language, as well as, the relationship between intellectual degeneration with lingual degeneration and development of imitation works are dealt with, the last part is devoted to surveying backgrounds and factors in imitative works in Persian literature.
Full-Text [PDF 221 kb]   (1421 Downloads)    
Type of Study: Research |

References
1. آریان‌پور، امیرحسین (1354) پژوهش (کار پژوهش و پژوهش‌نامه نویسی). نقل از آیین تحقیق. تهران: دانشکده هنرهای زیبا.
2. احمدی، بابک (1370) ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
3. احمدی، بابک (1383) آفرینش و آزادی (جستارهای هرمنوتیک و زیبایی‌شناسی). تهران: مرکز.
4. اسلامی ندوشن، محمد علی (1370) جام جهان‌بین. چاپ پنجم. تهران: جامی.
5. بهار، محمدتقی (1373) سبک‌شناسی. چاپ هفتم. تهران: امیرکبیر.
6. خرمشاهی، بهاءالدین (1380) ذهن و زبان حافظ. چاپ هشتم. تهران: ناهید.
7. رزمجو، حسین (1372) انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. چاپ دوم. مشهد: آستان قدس رضوی.
8. زرین‌کوب، عبدالحسین (1369) نقد ادبی. چاپ چهارم. تهران: امیرکبیر.
9. سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1384) راهنمای نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر. چاپ دوم. تهران: طرح نو.
10. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1370) صور خیال در شعر فارسی. چاپ چهارم. تهران: آگاه.
11. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1375) موسیقی شعر. تهران: آگاه.
12. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1375) شاعری در هجوم منتقدان. تهران: آگاه.
13. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1359) ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت. تهران: توس.
14. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1372) مفلس کیمیا فروش. تهران: سخن.
15. شفیعی‌کدکنی، محمدرضا (1384) دفتر روشنائی. تهران: سخن.
16. شمیسا، سیروس (1376) نگاهی به فروغ فرخزاد. چاپ سوم. تهران: مروارید.
17. شمیسا، سیروس (1370) سیر غزل در شعر فارسی. چاپ سوم. تهران: فردوس.
18. شمیسا، سیروس (1383) نقد ادبی. چاپ چهارم. تهران: فردوس.
19. صفا، ذبیح الله (1362) تاریخ ادبیات در ایران. تهران: فردوس.
20. علوی مقدم، مهیار (1377) نظریه‌های نقد ادبی معاصر. تهران: سمت.
21. فروزانفر، بدیع‌الزمان (1369) سخن و سخنوران. چاپ چهارم. تهران: خوارزمی.
22. کروچه، بندتو (1344) کلیات زیبایی‌شناسی. ترجمه فؤاد روحانی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
23. محجوب، محمدجعفر (1345) سبک خراسانی در شعر فارسی. تهران: فردوس.
24. همایی، جلال‌الدین (1370) فنون بلاغت و صناعات ادبی. چاپ هفتم. تهران: هما.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Fiction and Interdisciplinary Studies

Designed & Developed by : Yektaweb